Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om het bezoek aan de website te analyseren en om onze communicatie te verbeteren.

Trainer Marco Scheid: “Vastzitten is geen prettige ervaring. Zorgen dat mensen er snel uit kunnen wel!”

Als iemand vastzit in de lift, kun je natuurlijk wachten tot de liftmonteur komt. Maar je kunt ook zelf in actie komen. Daarom kiezen steeds meer organisaties ervoor om eigen medewerkers te laten opleiden tot liftbevrijder. LiftAcademy merkt dat. Daarom hebben we ons trainersteam verder uitgebreid: Marco Scheid gaat zijn werk als liftinspecteur combineren met de rol van trainer bij LiftAcademy. Met name cursisten in het zuiden des lands zullen hem bij onze trainingen tegenkomen.

Wat spreekt je zo aan in de functie van trainer?
“Als inspecteur ben ik dagelijks met de techniek bezig. In gesprek met onderhoudsmonteurs en collega-inspecteurs gebruik je dan toch vaak jargon. Wat ik zo leuk vind aan mijn vak als trainer bij LiftAcademy, is dat je zo’n lift en de werking ervan in begrijpelijke taal mag uitleggen. Je moet er echt voor zorgen dat iedereen van conciërge tot TD’er, van schoonmaakster tot facilitair manager, met de stof overweg kan. Ik zie het als mijn missie om voor iedereen die laagdrempeligheid te garanderen.”

Wat is de grootste uitdaging als trainer?
“Net zoals bij BHV-cursussen worden veel medewerkers verplicht om aan de cursus ‘Veilig bevrijden van opgesloten liftpassagiers’ deel te nemen. Aan het begin van de training peil ik altijd even of iemand uit eigen wil bij ons is of niet. Ik vind het een uitdaging om juist ook die mensen die de training als verplichting zien, er nauw bij te betrekken. En dat gaat me tot nu toe best goed af.”

Waarom is het zelf kunnen bevrijden van liftpassagiers zo belangrijk?
“Je ziet dat bedrijven alles doen om steeds klantgerichter te werken. Er wordt van alles aan gedaan om de klant zo prettig mogelijk te ontvangen in kantoor of winkel. Kom je dan opeens als klant vast te zitten in de lift, dan kan die hele positieve ervaring zomaar worden afgebroken. Zeker als je een uur moet wachten tot je wordt geholpen. Met eigen lift-BHV’ers kun je de klanten in je winkel of kantoor direct helpen. Zo gaat de klant toch met een goed gevoel naar huis.” 

Hoe kijken cursisten tegen het zelf bevrijden van liftpassagiers aan?
“Er zijn altijd een paar cursisten die het eng vinden en zich in de groep enigszins stil houden. Hen wil ik vooral het vertrouwen geven om te gaan handelen volgens het stappenplan uit de cursus. Door vaker te oefenen op het bevrijden van opgesloten liftpassagiers, krijg je er behendigheid in. Daarnaast kom ik ook regelmatig de wat stoerdere cursist tegen. Die zegt grappend dat hij het wel even zal doen. Al vrij snel blijkt dat het toch allemaal niet zo makkelijk is.”

Wat is je belangrijkste tip bij het bevrijden van liften?
“Doe het nooit ongeoefend! Zorg dat je een training volgt en zorg dat je regelmatig checkt of je de stof nog beheerst. De bevoegdheidspasjes die wij afgeven, zijn maximaal twee jaar geldig. Je kennis verwatert namelijk vrij snel. Vergelijk het maar eens met autorijden. Als je het twee jaar niet doet, verlies je de vaardigheid erin. Gelukkig hebben we bij LiftAcademy we een goede herhalingstraining, waarmee je je bevrijdvaardigheid weer naar het oude niveau tilt. Ik heet iedereen alvast van harte welkom!”

Inloggen leeromgeving

Wachtwoord vergeten?