Wat heeft een organisatie aan eigen ‘lift-BHV’ers’ die getraind zijn in het veilig bevrijden van opgesloten liftpassagiers? Is het een nice-to-have of een absolute must-have? Drie argumenten om vandaag nog een bevrijdingstraining te overwegen.

1. Een investering in het voorkomen van ongevallen

Vanuit hun zorgplicht doen organisaties alles voor de bedrijfsveiligheid. Ze sturen hun medewerkers regelmatig naar BHV-herhaaltrainingen en zorgen er bijvoorbeeld voor dat de brandveiligheidsvoorzieningen tiptop in orde zijn. Maar hoe zit het met de veiligheid van medewerkers en bezoekers wanneer zij vast komen te zitten in de lift? Wanneer een bevrijding lang op zich laat wachten, kan dit de volgende risico’s met zich meebrengen.

  • Risico 1: liftpassagiers gaan zichzelf bevrijden
    Zeker wanneer een lift nog half boven de verdieping hangt, nodigt dat uit om de deuren zelf te forceren en de sprong naar de verdieping te wagen. De praktijk heeft al eens vaker uitgewezen dat dit een levensgevaarlijke exercitie is. Wie zijn evenwicht verliest en achterover valt, duikt zo de schacht in. Een snelle begeleiding en bevrijding door bevoegde liftbevrijders voorkomt zo’n onnodig ongeval.
  • Risico 2: ongeoefende buitenstaanders starten een bevrijdingsactie
    Het bevrijden van opgesloten liftpassagiers uit liften vraagt om bevoegde ‘lift-BHV’ers’, niet om actiehelden. Hoe eenvoudig een liftopsluiting er ook uitziet, wie niet opgeleid is, kan zomaar de verkeerde beslissingen nemen. De held brengt daarmee niet alleen de passagiers in gevaar, maar ook zichzelf. Niet zelden horen we over vingerbeknellingen of stropdassen die vastzitten. Wie eigen medewerkers laat trainen door LiftAcademy, heeft altijd een bevoegde liftbevrijder in huis die weet welke veilige handelingen moeten worden gedaan.

2. Een investering in gastvrijheid

Met tal van trainingen werken organisaties aan een betere bejegening van klanten en bezoekers. Alles wordt in het werk gesteld om het gevoel van gastvrijheid verder te vergroten. Maar hoe staat het met die gastvrijheid wanneer bezoekers met de lift tussen de vierde en vijfde verdieping vast komen te zitten? Dan kunnen ze nog zo met alle egards zijn behandeld bij binnenkomst, als ze een uur moeten wachten op de komst van liftmonteur of brandweer, dan is dat gevoel snel verdwenen.

Met een investering in een training Bevrijden van opgesloten liftpassagiers zorgt u ervoor dat ook bij liftopsluitingen de klantvriendelijkheid vooropstaat. Met uw eigen ‘lift-BHV’ers’ kunt u direct en vakkundig in actie komen.

3. Een investering in het aantonen van uw zorgplicht

Niemand zit te wachten op ingewikkelde aansprakelijkheidskwesties. Ook op het gebied van liftveiligheid zijn daarvoor verschillende maatregelen te nemen. Met regelmatig onderhoud en elke anderhalf jaar een periodieke liftkeuring toont u al aan dat u alles in het werk stelt voor een veilige rit van boven naar beneden. Maar wat als de lift stil komt te staan en passagiers vast komen te zitten? Door medewerkers te laten opleiden tot bevoegd liftbevrijder, laat u zien dat u ook in deze uitzonderingssituaties alle aandacht heeft voor de lift- en bedrijfsveiligheid.

>> Vraag de training Bevrijden van opgesloten liftpassagiers direct aan.